L'ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD

Alain Resnais - Un inclassificable drama psicològic d’Alain Resnais que no et deixerà indiferent

Sinopsis

Aquesta és la pel·lícula més inclassificable que probablement hem projectat a la filmoteca en tota la seva història, una d'aquelles pel·lícules que has de veure varis cops només per a intentar entendre-la, i que cada vegada en faràs segurament una lectura diferent, doncs és una pel·lícula carregada de símbols, molts dels quals probablement, només entenen el guionista i més concretament el director, ja ha estat dirigida per un dels directors amb un estil més personal i intransferible del cinema europeu al llarg de tota la seva obra: l’Alain Resnais, un director sempre obsesionat per la memòria i el temps, i aquesta pel·lícula no n’és una excepció.
En una primera lectura, a molta gent li podrà semblar una pretensiosa pel·lícula d’art i assaig amb aire intelectual, de les que es feien a l’època, però el que és en realitat, com descobrirem en posteriors visionats, és un innegable exercici d'estil cinematogràfic, un exercici que rebutja tota cronologia, que barreja el real i l'imaginari, el que passa aquest any i el que va ocórrer l'any passat, en el que totes les descripcions que es fan són molt acurades, que té elegants moviments de càmera i uns enquadraments gairebé perfectes i que per últim juga amb les simetries de l'hotel i del jardí, en llenguatge del cinema d’avui dia diríem dir que té uns excel·lents disseny de producció i direcció de fotografia.

La raó per la que podríem caure en el parany del primer visionat és probablement que la línia argumental és tan senzilla com que a un gran hotel de luxe, rodejat d’uns jardins geomètrics, un estrany intenta persuadir a una dona casada de fugir amb ell, però sembla que ella gairebé no recorda l'assumpte que varen poder tenir (o no), l'any passat a Marienbad.

D’altra banda, la pel·lícula és molt rica en detalls com per exemple que el petit grapat d’hostes de l’hotel sempre formen grups estàtics o adopten postures d’estàtua, en simetria amb les que realment hi ha als jardins; aquests juguen a un joc d’aparença simple, però al que finalment per la resolució del mateix s’ha de recórrer a conceptes matemàtics; el joc forma un triangle sobre la taula, com un triangle amorós és la relació dels tres personatges principals; la fusió entre el present i el passat crea una aura onírica, que al meu entendre frega el surrealisme d’aquell Luis Buñuel passat pel sedàs d’en Dalí, per allò de la simetria constant de les formes geomètriques; etc...
Bé, sigueu dels detractors que han triat el camí fàcil, o dels que pensen que estan davant d’una obra mestra del cinema, el que és clar és que ningú no sortirà indiferent de la projecció.

Per cert, l’hotel... és un hotel?

Cartell de L'ANNÉE DERNIÈRE À MARIENBAD

SEGUEIX-NOS

Si voleu rebre per e-mail les notícies de la setmana i la millor agenda cultural del cap setmana, apunteu-vos als nostres butlletins.

Butlletins gratuïts Subscriu-te ara!