Música, concerts, balls
Prop del Mar! Guimerà_Papasseit: una commemoració musical
El Vendrell | 27-04-2024 20:00 h.
El concert, emmarcat per la commemoració del centenari de la mort d'Àngel Guimerà i Joan Salvat-Papasseit, comptarà amb la presencia de destacats solistes: Serena Sáenz (soprano), Roger Padullés (tenor) i Guillermo Pastrana (violoncel); acompanyats per l’Orquestra Simfònica Camerata XXI, dirigida per Néstor Bayona, i El Cor Canta.
La Fundació Teatre Fortuny de Reus, l'Ajuntament del Vendrell, l’Associació Joan Manén (entitat de referència en la recuperació del patrimoni musical català) i El Cor Canta, presenten aquest concert simfònic-coral que permetrà gaudir de l’obra de quatre compositors catalans que es varen inspirar en textos d’Àngel Guimerà i Joan Salvat Papasseit: Francesc Pujol, Enric Morera, Eduard Toldrà i Gerard López Boada. Un concert, emmarcat per la commemoració del centenari de la mort d’aquests dos grans escriptors catalans, amb obres que son un excel·lent exemple de la màgica i enriquidora simbiosi que es produeix entre literatura i música. D’altra banda, la recuperació d’una obra pràcticament inèdita de Joan Manén, el seu Concert per a violoncel i orquestra, posarà en valor l’obra d’un dels compositors més prolífics i reconeguts a nivell europeu del segle XX.
El concert Prop del Mar!, que es celebrarà el proper 24 de abril al Palau de la Música Catalana, i es repetirà al històric Teatre Fortuny de Reus i al Teatre Àngel Guimerà de El Vendrell els dies 26 y 27 respectivament, comptarà amb la presencia de destacats solistes: Serena Sáenz (soprano), Roger Padullés (tenor) i Guillermo Pastrana (violoncel), acompanyats per l’Orquestra Simfònica Camerata XXI, dirigida per Néstor Bayona, i El Cor Canta.
L’obertura Terra Baixa de Francesc Pujol fou estrenada amb èxit el 1930 per l’ Orquestra Pau Casals dirigida pel mateix compositor. Pujol, músic complert i profund coneixedor del folklore català compon aquest quadre musical on descriu el món opressiu i ple de duresa de la terra baixa a partir d’una cita de la cançó tradicional “El testament d’Amèlia”; contraposant-lo amb una melodia que sintetitza dos cants populars: “Muntanyes del Canigó” i “Muntanyes regalades”, símbol de la puresa i la idealització de la terra alta.
La primera part es clourà amb la reestrena del Concert per a violoncel i orquestra de Joan Manén, obra composta el 1934 i dedicada a Pau Casals però que quedà inèdita durant força temps a causa dels conflictes bèl·lics ocorreguts a Espanya i Europa, que distancià als dos artistes. Fou estrenada amb èxit el 5 de gener de 1947 a Roma per l’excel·lent violoncel·lista Gaspar Cassadó, que va estar acompanyat per l’Orchestra dell’Augusteo dirigida per Antonio Pedrotti.
Enric Morera va cloure l’òpera Titaina, basada en un llibret escrit per Guimerà, el mes d’abril de 1909; malgrat no va ser estrenada fins el gener de 1912 al Teatre del Liceu. Titaina, la heroïna de la historia, és una gitana atrapada en la misèria, una venedora ambulant explotada per una mena de proxeneta que l’obliga a participar en tot d’actes criminals, una dona maltractada que es revela contra la injustícia. Estructurada en dos quadres, es presenta com una òpera breu, però amb una intensitat equiparable als grans títols del verisme. Els fragments seleccionats per al concert abracen escenes festives, tenses confrontacions i un final on l’amor i la tragèdia s’entrellacen.
El cicle La rosa als llavis per a veu i orquestra fou compost per Eduard Toldrà entre 1935 i 1936. L’obra, dedicada a la gran soprano Conxita Badia no es va estrenar fins dotze anys més tard, el 14 de novembre de 1947, quan la cantant tornà a Catalunya després del seu exili argentí; una llarga absència que posà a prova la fidelitat del compositor envers la intèrpret escollida.
Clourà el concert una obra de recent creació: Camí de sol de Gerard López Boada, composta el 2019 en homenatge a Joan Salvat-Papasseit. L’obra, guanyadora del Premi Internacional de Composició “El Cor Canta”, s’inspira en dos poemes radicalment diferents en estil i intenció que han proporcionat al compositor els elements idonis per a crear una peça amb dos llenguatges clarament diferenciats: un tractat a partir de melodies fragmentades, vitals; i un altre traduït amb un estil líric i postromàntic.
T'ha interessat aquest acte?
Subscriu-te a Eix Diari i rebràs cada divendres l'agenda cultural més destacada al teu correu electrònic. Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.
El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.