LAMALLA.CAT / ACPG |
29-12-2010 13:00
Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.
La nova tecnologia vol complementar els cercadors tradicionals d'internet i pot tenir nombroses aplicacions: l'Agència Notarial de la Certificació, per exemple, ja l'està fent servir per detectar casos de frau en la compravenda de pisos; i l'Institut Català d'Oncologia l'ha incorporat en un estudi sobre l'evolució del càncer a Catalunya. Els creadors de DEX asseguren que té un "interès especial" en les xarxes socials i internet i proposen que s'usi per analitzar els documents que filtra Wikileaks.
DEX, patentat per la UPC, permet explorar i consultar grans volums de dades en forma de xarxa i ofereix una altra velocitat de processament. Permet fer consultes a partir de valors tan senzills com noms i paraules clau i identificar, de forma ràpida i fàcil, els paràmetres que tenen alguna relació i extreure informació nova. En definitiva, permet fer consultes complexes a grans xarxes d'informació de manera més ràpida. Segons els seus creadors, pot ser especialment útil en els camps de les xarxes socials i internet, la biomedicina, la detecció de frau, l'ensenyament i la cerca bibliogràfica avançada.
Josep Lluís Llariba, director del grup que ha creat DEX, ha plantejat fer servir la nova tecnologia per extreure informació de Wikileaks. Ha detallat que seria molt útil perquè permet, entre d'altres coses, analitzar com evoluciona un tema en el temps, com es relaciona una persona o un grup de persones amb aquest tema o com s'interrelacionen els documents.
El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.
Subscriu-te ara!