Mancomunitat Penedès-Garraf

L’atur baixa amb força a l’Alt Penedès i més tímidament al Garraf, que registra un repunt entre els joves

L’atur entre menors de 25 anys del Garraf ha augmentat un 14,57%

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.

El mercat laboral continua millorant al Penedès-Garraf, tot i que ho fa amb diferent intensitat segons el territori. Segons l’informe mensual del Servei d’Iniciatives Econòmiques (SIE), el mes de març ha portat una reducció destacada de l’atur a l’Alt Penedès i una davallada més suau al Garraf, on s’ha detectat un augment preocupant de l’atur juvenil i una pujada de la contractació temporal.

L’Alt Penedès encapçala la recuperació

L’Alt Penedès tanca el mes amb 4.880 persones aturades, un 3,36% menys que al febrer i un 6,15% menys que fa un any. La taxa d’atur se situa en el 8,26%, amb un clar biaix de gènere: 6,43% en homes i 10,34% en dones.

La caiguda de l’atur ha estat generalitzada a tots els sectors: serveis (-3,68%), indústria (-3,37%), agricultura (-3,14%) i construcció (-2,17%). També hi ha hagut una lleu millora entre les persones sense feina anterior (-1%).

Els joves són el grup que més ha notat la millora. Entre els menors de 25 anys, l’atur ha baixat un 6,21%, seguit pels grups de 25-34 anys (-5,34%) i de 35-44 anys (-5,02%).

La contractació ha viscut un fort increment, amb 2.690 nous contractes al març (+17,16% mensual, +12,32% interanual). El 39% han estat indefinits i el 61% temporals. El sector serveis concentra el 63% dels nous contractes, seguit de la indústria (27%).

El Garraf manté la tendència a la baixa, però amb signes d’alerta

El Garraf registra 7.387 persones aturades, amb una lleu disminució del 0,43% respecte al febrer i d’un 1,24% en relació amb l’any passat. La taxa d’atur és del 9,77%, també amb desigualtat de gènere: 8,06% en homes i 11,84% en dones.

Els descensos més destacats per sectors s’han produït a l’agricultura (-3,23%) i la construcció (-1,53%), mentre que el sector serveis només ha retrocedit un 0,46%. En canvi, l’atur ha pujat entre les persones sense feina anterior (+2,34%).

La nota negativa arriba dels joves: l’atur entre menors de 25 anys ha augmentat un 14,57%. Aquest contrasta amb la lleugera millora en les franges de més edat.

En contractació, el Garraf ha registrat 1.982 nous contractes (+14,97% mensual, +1,43% anual). Malgrat que més de la meitat (51,16%) han estat indefinits, la contractació temporal ha experimentat un creixement molt més pronunciat (+32,97% mensual), mentre que la indefinida cau un 10,74% respecte a l’any passat.

El sector serveis torna a concentrar la gran majoria de contractes (86,5%) i la distribució per sexe és equilibrada: 49,65% homes i 50,35% dones. La franja d’edat més contractada ha estat la de 30 a 44 anys (29%), seguida pels majors de 45 (28%).

Un territori a dues velocitats

Les dades confirmen que la recuperació del mercat laboral avança, però amb velocitats desiguals. L’Alt Penedès consolida la tendència positiva amb més ocupació i menys atur juvenil, mentre que el Garraf, tot i millorar globalment, mostra senyals d’alerta, especialment entre els joves i en l’increment de la temporalitat.

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!


Articles d'opinió


SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local