Dues alumnes de l'institut Pere Vives Vich guanyen els Premis de recerca Nativitat Yarza. Mancomunitat
Redacció |
Òdena
10-03-2025 16:49
Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.
Un dels plats forts dels actes commemoratius del Dia Internacional de les Dones a la Conca d’Òdena és la Jornada Nativitat Yarza, que cada any aplega centenars de persones per a la cloenda dels Premis Nativitat Yarza a la recerca en gènere. La Jornada, celebrada dijous 6 de març al Teatre Municipal l’Ateneu i presentada per la periodista Montse Sanou, va fer entrega dels guardons a dues alumnes de l’Institut Pere Vives Vich: Dora Marimon Garrido i Ona Morón Jiménez.
Aquests premis, que enguany han arribat a la sisena edició, tenen per objectiu promoure la investigació i les cerques en matèria de feminismes i gènere en els treballs de recerca de Batxillerat, i la convocatòria s’adreça a tots els instituts de secundària de la Conca d’Òdena. En aquesta edició s’hi van presentar 9 treballs de recerca amb temàtiques molt diverses relacionades amb els feminismes i amb reflexions crítiques sobre els masclismes actuals, les violències i discriminacions de gènere i interseccionals, la societat patriarcal, la invisibilització de les dones en diferents àmbits, l’urbanisme feminista, la pressió estètica, les identitats trans o les dones al món de l’esport, entre d’altres.
Dones trans i alopècia femenina, les temàtiques guanyadores
El treball guanyador va ser “Entre reflexos i ombres: dones trans, feminitat i representacions socials” de l’alumna Dora Marimon Garrido de l’Institut Pere Vives Vich d’Igualada. El treball tracta les diferents discriminacions que pateixen les dones trans, en tant que dones i persones trans, i ho fa explicant el recorregut històric dels feminismes. La guanyadora es va endur un premi valorat en 400€ i 350€ pel seu institut que es destinaran a la comissió feminista del centre per a la promoció dels feminismes i la prevenció de les violències masclistes.
El segon premi, valorat en 250€, va ser pel treball “Alopècia induïda per quimioteràpia. Què senten les dones que la pateixen?” de l’alumna Ona Moron Jiménez de l’Institut Pere Vives Vich d’Igualada. El treball fa visible la pressió estètica que pateixen especialment les dones en processos vitals com un càncer.
La Comissió avaluadora del premi estava formada per Mercè López, Carles Palet i Inés Garcia, tècniques i tècnic municipals dels departaments d’ensenyament dels ajuntaments de La Pobla de Claramunt, Vilanova del Camí i Òdena. També en formaven part Èlia Palomas, representant de l’entitat feminista Dones amb Empenta; Carmel·la Planell, historiadora, periodista i mestra; i Mireia Prat, agent d’igualtat de gènere de la Mancomunitat de la Conca d’Òdena.
A l’acte van intervenir les regidores d’Igualtat de l’Ajuntament d’Igualada, Carlota Carner, i de Santa Margarida de Montbui, Coral Vázquez, representants de la Comissió d’igualtat de la Mancomunitat i promotores de la 6a edició dels Premis Nativitat Yarza a la recerca en gènere, que van explicar la programació d’actes reivindicatius de l’agenda institucional del Dia Internacional de les Dones, amb més d’una vuitantena d’activitats a la Conca d’Òdena i van convidar tothom a participar-hi.
L’acte es va tancar amb la xerrada “Una mirada crítica a l’acompanyament a la masculinitat”, de la psicòloga Ariadna Prat, facilitadora grupal i cofundadora de la Cooperativa Igualadina Quatre Cantonades, on es va generar un debat entre l’alumnat sobre com s’han construït les masculinitats i quines oportunitats ens brinda el feminisme per a deconstruir els gèneres rígids marcats.
La Jornada Nativitat Yarza està organitzada per la Mancomunitat de la Conca d’Òdena (MICOD) i compta amb el suport del Departament d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona. Aquesta setmana encara es pot participar en diversos actes amb motiu del 8M.
El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.
Subscriu-te ara!