Filosofia

El ‘Jo trencat’, protagonista de la vuitena edició del festival VilaPensa

La programació incorpora activitats infantils i itinerants per seduir nous públics

El ‘Jo trencat’, protagonista de la vuitena edició del festival VilaPensa. ACN

El ‘Jo trencat’, protagonista de la vuitena edició del festival VilaPensa. ACN

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.

La vuitena edició del festival de filosofia de Vilafranca del Penedès, VilaPensa, girarà entorn el concepte ‘Jo trencat’. “Des de la metàfora del trencament, tenim l’ocasió de mostrar com som de polièdriques les persones”, han destacat els organitzadors a la presentació d’aquest dimarts. Del 7 al 13 d’abril, el festival convida a reflexionar sobre idees que van des del subjectivisme més extrem a la dissolució del concepte de l’individu, “sempre amb una visió adreçada a tota la ciutadania, lluny dels pedestals acadèmics”. Entre les novetats d’enguany, el festival incorpora una activitat per a la canalla i també una ruta filosòfica sobre la identitat literària i vinícola de Vilafranca, totes dues amb la intenció de seduir nous públics.

El festival ha programat una vintena d’activitats amb què vol reforçar el seu paper divulgador de la filosofia i l’àmbit reflexiu més enllà del món professional i expert. “Des del primer dia la nostra missió ha estat que la gent es faci seva l’acció del pensament”, ha ressaltat el director de la Càtedra Llorens i Barba de la UB, Josep Montserrat, que ha assegurat que “fer baixar els acadèmics del pedestal” ha estat una ocasió per “fer-los ascendir a la ciutadania”.

“Els participants estan obligats a entendre aquesta necessitat de tracte i contacte amb tothom, no només amb els professors”, ha afegit Montserrat, tot celebrant que aquesta fórmula “ha funcionat des del primer dia”. En aquest sentit, l’última edició del festival va atraure 14.000 assistents presencials i virtuals -bona part de les sessions es reprodueixen en línia-, i l’organització confia repetir aquest èxit.

La setmana del 7 al 13 d’abril passaran per Vilafranca una vintena de ponents experts en filosofia, però també en àmbits tan diversos com la psicologia, la recerca sobre intel·ligència artificial, la interpretació, la metafísica, la literatura, la història o les arts escèniques.

“Podrem parlar de qüestions com el patiment mental per la pèrdua d’algú a qui estimem o de la feina, però també d’altres trencaments que ens interpel·len pel que fa a la identitat”, ha avançat la codirectora del VilaPensa, Marta Palacín. Les ponències i activitats afrontaran àmbits que van des dels trastorns alimentaris “com a manifestació de la impotència i el dolor del jovent” fins a qüestions de política mundial “en què proliferen els discursos que poden potenciar l’odi entre pobles”.

El festival es focalitzarà al Vinseum, però també s'escamparà a altres sales de Vilafranca. Hi haurà ponències i diàlegs, així com lectures, concerts, projeccions audiovisuals, propostes teatrals i espectacles d’humor. Per primera vegada, a més, s’incorporen contes i tallers per a infants, “perquè els més menuts tenen molt aprendre, però també molt a dir des de ben petits”. També és el primer cop que s’ofereix una activitat itinerant en forma de ruta, “perquè volem posar en festival en moviment igual que els peripatètics d’Aristòtil”.

“Igual que aquest any reivindiquem una revisió del ‘Jo trencat’ des de l’individu, també evidenciem que el festival té un punt introspectiu en què està en revisió constant”, ha defensat Marta Palacín. Per la seva part, l’alcalde de Vilafranca, Francisco Romero, ha aplaudit que la programació d’enguany “vulgui arribar especialment a totes les generacions”, fet que ha situat com a exemple de l’èxit creixent del festival.

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!




SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local