Literatura

Maurras a Catalunya

Maurras a Catalunya

Maurras a Catalunya

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.

Maurras és un dels escriptors i polítics maleïts per la seva actitud durant la invasió dels nazis a França i la seva defensa i fidelitat sense fissures al règim de Vichy amb tot el que això significa i l’enfrontament amb els seus propis correligionaris monàrquics que van formar part de la resistència contra els alemanys.

Giocanti que es un especialista en el moviment fundat per Mistral del felibrisme, en el llibre fa un recorregut per l’atzarosa vida de Maurras i ho entrelliga amb  textos que al llarg del temps anirà publicant i que poden ser referents per entendre millor l’actitud vital i social que va tenint el biografiat. L’autor descriu a Maurras com un humanista, com un enamorat del clàssics i un dels personatges més importants de la dreta sociològica i política  francesa. Políticament tindrà protagonisme amb la refundació d’Action Française un antic partit que amb l’entrada de Maurras esdevindrà un partit que assumeix la restauració monàrquica, que accepta el lideratge de cohesió moral de l’església i també un cert tradicionalisme actiu. Té algun biaix antisemita i també en alguns moments actua violentament a través del seu moviment juvenil Camelots du Roi. Maurras però és condemnat pel vaticà per gairebé voler crear una església fonamentada en el nacionalisme. Veu com els seus libres són en la llista de llibre prohibits pel Vaticà. Maurras prové del moviment occità (és nascut a la Provença) i treballa en les bases d’un moviment provençalista i federalista. És un dels impulsors del “Manifest dels Felibres Federalistes”. En aquest manifest es fa una proposta federalitzant amb un regionalisme fonamentat en la tradició i la recuperació de la monarquia

Pel que fa al camp literari el biògraf de Maurràs assenyala que va tenir profundes influències en un seguit de grans autors francesos des de Proust a Bernanos o al pensador  Raymond Aaron.

Són interessants les reflexions que fa l’autor a l’entorn de la influència de Maurràs en la literatura i política catalana. El noucentisme es fixa en els pressupòsits de Maurràs. Assenyala a autors com Junoy o Foix com a seguidors d’un esteticisme maurrasià i alhora en la vessant política considera la necessitat d’una certa autonomia de Catalunya i fins i tot de la Provença. Giocanti posa de manifest la contradicció que va patir el líder d’Action Français entre la seva fidelitat al franquisme i al moviment feixista i la seva estimació i defensa d’una “certa” catalanitat . 

Interessant descoberta i aprofundiment en la personalitat de Charles Maurràs, poc conegut i volgudament arraconat sobretot per la seva posició, antidemocràtica, antisemita, però l‘enorme complexitat del personatge de les seves idees sobre l’estètica o la literatura i de la seva ingent obra escrita fa que la lectura sigui interessant i que ens descobreixi un personatge grandiós, contradictori i en alguns moments d’un reaccionarisme excessiu i agressiu, però malgrat tot influent en la cultura francesa del darrer segle.

El segona volum Maurras a Catalunya és fruit del seminari que a l’any 2010 va organitzar la Universitat de Girona amb una nombrosa participació, Xavier Pla ha recollit les intervencions que es van fer i ha editat aquest volum.  El llibre recull el seguit de reflexions que es fan sobre la relació del escriptor i polític francès i Catalunya. Entre els ponents destaquen el mateix Stéphane Giocanti autor del primer volum comentat, Sílvia Coll-Vinnet, Francesc Montero, Jordi Amat, Joaquim Coll i Amargós precedits pels treballs que ja fa temps van fer Jaume Vallcorba i Albert Manent.

Maurras va exercir una notable influència en els autors noucentistes personatges com d’Ors, Pla J.V Foix van tenir interès en conèixer els seves obres i el seu pensament . També va influir als moviments catalanistes bàsicament els de dretes i la seva agrupació política Action Française fou el model d’aquells catalanisme que després es va convertir en un regionalisme peculiar durant el franquisme.

El llibre és fruit d’un debat intel·lectual sense cap mena de concessió ni voluntat d’homenatge, forces anys després de la mort de l’autor i amb la cara voluntat d’analitzar el paper del polític francès i el seu moviment polític en el pensament catalanista i perquè això va succeir donada al deriva pro feixista que va prendre Maurràs i en el seu paper en la França de Vichy.

Molt interessant des de la reflexió i des del la voluntat d’entendre al història i les relacions entre la intel·lectualitat catalana i aquest pensador que va evolucionar cap un final poc recomanable des d’una perspectiva democràtica.

 

Charles Maurras
Stephane Giocanti
Col·lecció El Acantilado 199
Quaderns Crema
Barcelona maig del 2010

****
Maurras a Catalunya
Elements per a un debat
Diversos autors
Edició a cura de Xavier Pla
col. Assaig, 41
Quaderns Crema
Barcelona 2012

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!


Últims articles publicats


SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local